به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، شهرهای لبریز از جمعیت و پر از ماشین، خانههای متراکم و به هم چسبیده، آسمانخراشهای سر برآسمان ساییده، خیابانهایی مملو از وسایل نقلیه در حال حرکت، یا ایستاده در کنار و نظارهگر تلاش انسان برای ایجاد آلودگی بیشتر و گرفتن فضای تنفس و سپردن خیابانها به خودرو. دنیایی که اثری از آبی آسمان و پاکیزگی زمین در آن وجود ندارد، و از آن سو، انسانهایی که با دیدی وسیع و همهجانبه، از زندگی آیندگان در چنین جهانی بیم دارند. آنها همه جا را زیر و رو میکنند تا شاید نسیمی دلانگیز و نفسی پاک برای زیست شادمانه به انسان امروز دمیده شود و حیات پرشور و نشاطانگیز آدمها از سر گرفته شود.
«روز جهانی بدون خودرو» در فضاییزاده شد که با توجه به آلودگی بسیار زیاد خودروها و در خطر بودن جان انسانها، موضوع استفاده از حملونقل پاک فرهنگسازی شود و در این روز بهصورت نمادین مردم از خودروی شخصی استفاده نکنند و به محیطزیست خود کمک کنند.
در سالهای اخیر و در راستای توسعه حمل ونقل همگانی راهاندازی مسیر ویژه اتوبوس تندرو در کرج به طول ۳۰ کیلومتر(به صورت رفت و برگشت) و تجهیز جایگاه شارژ خودروهای برقی کشور و خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی، احداث پیاده راه و مسیرهای دوچرخه سواری در پارکها و بوستانهای شهری از جمله گذر سبز باغستان و پارک دانایی، اجرای پیاده راه در یکی از نقاط کلیدی مرکز شهر شاه عباسی (میدان قدس) و محدوده پیرامون آن برای توسعه ناوگان و برقیسازی حملونقل عمومی انجام شده است.
اما فارغ از اقدامات مدیریت شهری، وقتی با روزهایی مانند روز جهانی بدون خودرو مواجه میشویم، مهمترین مسأله، آگاهی از انتخاب نوع وسیله نقلیه است. در شرایط فعلی، مهمترین معیار برای شهروندان در انتخاب وسیله نقلیه برای سفرهای روزانه، راحتی و آرامش و پس از آن هم، هزینه و زمان فاکتورهای دیگر محسوب میشوند که فاکتور درست و حق هر شهروندی است، اما زمانی که آگاهی شهروندان از مضرات استفاده از خودروی شخصی از لحاظ فردی و اجتماعی ارتقا پیدا کند، افراد در حالتهای برابر، انتخابهای دیگر ازجمله استفاده از مترو، اتوبوس، دوچرخه و حتی پیادهروی را هم مدنظر قرار میدهند و میتوان امیدوار بود در میانمدت و بلندمدت، این نفع جمعی، بهخود شهروندان برگردد.
در حال حاضر، مدیران شهری در سراسر جهان کم و بیش برای بهبود کیفیت هوا و پرورش عادات سالم مانند پیادهروی و دوچرخهسواری، سیاستهایی را اجرا میکنند که استفاده از خودرو را محدود و یا آن را بهطور کلی رد کنند؛ اما پیشنیاز همه این حرکتها، آگاهیبخشی و ترویج استفاده از حملونقل پاک و همگانی و پس از آن اقدام کردن است.
به اینامید که به یاری خدا، در انتخاب وسیله نقلیه برای سفرهای درونشهری خود تجدیدنظر کنیم و نفع جمعی را به نفع فردی ارجحیت داده و بخشی از سفرهای روزانه خودمان را با ناوگان حملونقل عمومی، دوچرخه و حتی پیادهروی انجام دهیم.
منتشر شده در تاریخ ۲ مهرماه ۱۴۰۳
ارسال نظر