به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز؛ کرج، کلانشهر پرجمعیتیست که روز به روز بر حجم ترافیک آن افزوده می شود. نزدیکی به تهران، افزایش جمعیت و عدم توسعه متناسب سیستم حملونقل عمومی، این شهر را به یکی از پرترافیکترین شهرهای کشور تبدیل کرده است. ترافیک سنگین نه تنها بر کیفیت زندگی تأثیرگذار است، بلکه مشکلات زیستمحیطی و اقتصادی متعددی را نیز به همراه دارد؛ از جمله این تبعات میتوان به افزایش حجم خودروها و ترافیک سنگین، افزایش آلایندههای هوا و بروز مشکلاتی در شهر و اتلاف وقت مردم اشاره کرد که همه این مسائل به کاهش بهرهوری افراد منجر میشود. ترافیک سنگین همچنین باعث ایجاد اضطراب در جامعه شده و کیفیت زندگی را به شدت کاهش میدهد. مجموع این مسائل به کاهش قابل توجه رضایت از زندگی شهری میانجامد.
برای کاهش تردد در کرج، میتوان راه حلهای گوناگونی را در نظر گرفت؛ از جمله این راهکارها سرمایهگذاری در توسعه مترو، اتوبوسهای برقی و سیستمهای حملونقل ریلی سبک، اصلاح هندسی معابر، احداث پلهای روگذر و زیرگذر، ایجاد پارکینگهای طبقاتی، ارائه طرحهای تشویقی و تخفیفهای ویژه به افرادی که از حملونقل عمومی استفاده میکنند، ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و پیادهروهای ایمن میباشد.
تردد روزانه بیش از ۳۹۹ هزار خودرو بین کرج و تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها، روزانه بیش از ۳۹۹ هزار وسیله نقلیه بین کرج و تهران در تردد هستند که نشان از حجم بالای ترافیک در این محور است. این در حالیست که آزادراهها بیش از ۶۵ درصد از سهم ترافیک بین این دو شهر را به خود اختصاص دادهاند.
فرزین فرشاد گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد خودروها، این حجم ترافیک نه تنها به معضل بزرگی برای ساکنان کرج و تهران تبدیل شده، بلکه مشکلات عدیدهای از جمله آلودگی هوا، اتلاف وقت و افزایش هزینههای سوخت را به همراه داشته است.
فرشاد با بیان اینکه شهرداری کرج طی این دوره اقدامات و طرحهای جدی را به منظور کاهش بار ترافیکی شهر اجرایی کرده، افزود: ابرپروژه بزرگراه شمالی و راهاندازی بخشی از متروی کرج در کنار اجرای سه تقاطع میدان جمهوری، فلکه اول رجایی شهر و تقاطع موذن به جمهوری و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و راه اندازی خط ویژه اتوبوس از جمله پروژههایی بودهاند که با هدف روانسازی ترافیک به اجرا در آمده است.
ضرورت توسعه خطوط دوچرخهسواری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در ادامه صحبت های خود بیان کرد: علاوه براین، مسئولین شهری کرج برنامههای گستردهای را برای بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار دادهاند. یکی از این برنامهها، توسعه خطوط دوچرخهسواری در سطح شهر است. با اجرای این طرح، شهروندان میتوانند از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه پاک و کمهزینه استفاده کنند و به این ترتیب به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه شهر کرج از نظر رشد جمعیت بالاترین نرخ مهاجرت و بیشترین نسبت مالکیت خودرو به جمعیت را بین تمام کلانشهرها دارد، افزود: برنامهریزی برای قیمتگذاری و ساماندهی پارکینگهای حاشیهای از دیگر اقدامات شهرداری کرج برای بهبود وضعیت ترافیک است. با اجرای این طرح، انتظار میرود پارکینگهای حاشیهای به صورت منظم و با هزینه مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد و از پارکهای غیرمجاز و بیرویه جلوگیری شود.
کاهش ترافیک سنگین در کرج و اتصال به آزادراههای اصلی
با این وصف، شهرداری گامهای رو به رشدی را به ویژه در دوره ششم مدیریت شهری به سمت تسهیل تردد و کاهش ترافیک برداشته است به طوری که پس از سالها انتظار و تلاش، هماکنون پروژه بزرگراه شمالی کرج به مراحل پایانی خود رسیده است. این پروژه که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود، با وجود چالشهای متعدد، با حمایت دولت و شهرداری کرج به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است.
بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۸ کیلومتر، از انتهای آزادراه شهید همت آغاز شده و به آزادراه کرج - قزوین متصل میشود. این پروژه با هدف کاهش بار ترافیکی سنگین در کرج و بهبود ارتباطات بینشهری طراحی شده و یکی از ویژگیهای منحصر به فرد آن، پل بیلقان است که با ارتفاع ۱۳۶ متر، عنوان بلندترین پل خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
با افتتاح این بزرگراه، انتظار میرود که ترافیک در محور کرج - تهران به طور قابل توجهی کاهش یافته و کیفیت زندگی شهروندان کرجی با بهبود قابل توجهی روبرو شود؛ همچنین این پروژه میتواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کند.
کرج پیشرو در حملونقل سبز با بهرهبرداری از اتوبوسهای برقی
در حالی که توسعه مترو و خطوط ریلی هزینههای هنگفتی را در پی دارد، کرج با راهاندازی اتوبوسهای برقی، راهکاری اقتصادی و سریع برای بهبود سیستم حملونقل عمومی خود برگزیده است؛ بهرهبرداری از نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی و تزریق ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی، با همین رویکرد انجام گرفته است. این اقدام با ایجاد تحولی جدی در حوزه حملونقل عمومی نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک کرده بلکه میتواند ترافیک را کاهش داده و سفرهای شهری را به تجربهای لذتبخشتر تبدیل کند.
با راهاندازی این ناوگان، کرج به عنوان یکی از پیشروترین شهرهای کشور در زمینه توسعه حملونقل پاک شناخته میشود. اتوبوسهای برقی علاوه بر کاهش چشمگیر آلودگی هوا، به کاهش ترافیک و مصرف سوختهای فسیلی نیز کمک خواهند کرد؛ البته این در حالی است که پروژه راهاندازی دیگر ایستگاههای مترو کرج نیز در حال اجرا است تا در کمترین زمان در اختیار شهروندان قرار گیرد.
البته نباید این را از یاد ببریم که حتی با اجرای بسیاری از این طرحها، ترافیک همچنان یک چالش جدیست که گریبانگیر ساکنان کلانشهرها بویژه در محدوده پایتخت شده؛ چالشی که بخشی از راه حل آن در دست شهروندان است. رعایت حقوق شهروندی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم استفاده از خودروهای شخصی و جایگزین کردن آن با ناوگان حمل و نقل عمومی یا امکانات حمل و نقل سبک مثل دوچرخه، از جمله اموریست که شهروندان باید به اجرای آنها همت گمارده و مدیریت شهری را در تحقق اهداف ترافیکی یاری نماید. امید است با مشارکت شهروندان و اجرای برنامههای موثر و مفید عمرانی و ترافیکی توسط مدیریت شهری، در آیندهای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت ترافیکی شهر و البته استان باشیم.
نگارنده/ سمیه احمدی
ارسال نظر