به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، محمدجواد رستمی در نشست خبری جهاد تبیین، اظهار کرد: پیش از این انتقال پله برقی به پروژه سه ماه زمان نیاز داشت، اما با تولید داخلی توانستیم ظرف سه روز پلههای برقی ایستگاه مترو شهید سلطانی را به پروژه انتقال دهیم.
رستمی گفت: خط ۲ قطار شهری کرج با طول ۲۷ کیلومتر، به گونهای تعریف شده که از کمالشهر آغاز و پس از عبور از نقاط پرتردد شهر، تا ملارد امتداد پیدا کند. اما در مسیر پر فراز و نشیب اجرای این پروژه ملی، چالشهایی رخ داده است. تغییرات در تقسیمات جغرافیایی و جدایی فردیس از کرج، از جمله مسائلی است که در خصوص ادامه فاز دوم این خط از ایستگاه شهید سلطانی (پل فردیس) تا ملارد، مطرح شده است.
وی افزود: با این حال، شرکت سابیر به عنوان پیمانکار اصلی، همچنان به قرارداد خود پایبند بوده و آمادگی کامل دارد تا به محض ابلاغ رسمی از سوی کارفرما، عملیات اجرایی فاز دوم را نیز آغاز کند. ما معتقدیم که با تدبیر و همکاری مسئولان، این موانع نیز برطرف شده و شاهد تکمیل هرچه سریعتر پروژه حیاتی خواهیم بود.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط ۲ قطار شهری کرج در ادامه بیان کرد: یکی از مهمترین ارکان پیشبرد هر پروژه عمرانی، تامین به موقع جریان نقدینگی است. پروژه قطار شهری کرج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره نیازمند تزریق منابع مالی به صورت منظم و زمانبندی شده است.
به گفته وی، در سال گذشته، جریان نقدینگی ماهانه این پروژه بالغ بر ۲۶۲ میلیارد تومان بوده است.
رستمی گفت: با تغییرات صورت گرفته و رویکرد جدید مدیریت شهری، مقرر شد تا نقدینگی به صورت هدفمند و بر اساس اولویتهای تعیین شده در پروژه هزینه شود. این اولویتها با در نظر گرفتن نیازهای فوری شهروندان و امکان بهرهبرداری زودهنگام از بخشهای تکمیل شده، تعریف شدهاند.
وی اضافه کرد: اولویت نخست خط ۲ قطار شهری کرج، راهاندازی بخش حدفاصل چهار راه طالقانی تا ۴۵ متری گلشهر بود که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با موفقیت به بهرهبرداری رسید و امروز شاهد تردد شهروندان عزیز در این مسیر هستیم.
این مسئول تصریح کرد: اولویت دوم نیز ایستگاه شهید سلطانی (پل فردیس) بود که خوشبختانه عملیات ساخت آن به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداریست. راهاندازی این ایستگاه، منوط به صلاحدید کارفرما و هماهنگیهای لازم خواهد بود. ما در شرکت سابیر، همواره بر اساس اولویتهای تعیین شده به پیش میرویم و در اولویت بعدی، تلاش خواهیم کرد تا عملیات اجرایی را به سمت حصارک کرج هدایت کنیم.
رستمی با ابراز خرسندی از اینکه در سال گذشته، پرداختهای مربوط به پروژه به صورت منظم و در موعد مقرر انجام شده است، اذعان کرد: این امکان فراهم شده تا بدون هیچ مشکلی، حقوق و عیدی پرسنل زحمتکش شرکت به موقع پرداخت شود.
وی در بخش دیگری از صحبتها با اشاره به نوع قرارداد پروژه خط ۲ قطار شهری کرج به صورت EPC (طرح و ساخت)، بیان کرد: بر اساس این نوع قرارداد، شرکت سابیر به عنوان پیمانکار، مسئولیت طراحی و اجرای کامل پروژه را بر عهده دارد. ما در این راستا، از همکاری مشاوران متخصص و مجرب بهره میبریم که تمامی نقشههای پروژه از لحاظ فنی و عمرانی در شهر کرج تهیه و نهایی میشود.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط ۲ قطار شهری کرج گفت: در زمینه تجهیزات نیز در داخل کشور به بلوغ مهندسی قابل توجهی دست یافتهایم و امروز با افتخار اعلام میکنم بالغ بر ۶۰ درصد از طراحیهای فنی و مهندسی مربوط به تجهیزات مورد نیاز، در داخل پروژه و در شهر کرج انجام میشود. این امر نه تنها موجب کاهش وابستگی به خارج از کشور شده، بلکه به انتقال دانش و ارتقای توانمندیهای داخلی نیز کمک شایانی کرده است.
رستمی اشاره کرد: در حال حاضر کل پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی را به ثبت رسانده است. بر اساس برآوردهای کارشناسی، هر یک درصد پیشرفت در این پروژه، هزینهای بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان را در بر دارد. ما در شرکت سابیر، همواره تلاش میکنیم تا با مدیریت بهینه منابع مالی و با در نظر گرفتن اولویتهای تعیین شده، عملیات اجرایی را به پیش ببریم و از هرگونه تأخیر غیرضروری جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: تهیه ناوگان مورد نیاز برای خط ۲ قطار شهری کرج، در محدوده کاری شرکت سابیر نبوده و این مسئولیت بر عهده دولت است و اطمینان داریم که با تأمین به موقع قطارهای مورد نیاز، امکان جابجایی مسافران در شهر کرج با سرفاصله هر ده دقیقه فراهم خواهد شد و شهروندان عزیز از مزایای این سیستم حمل و نقل مدرن بهرهمند خواهند شد.
نماینده شرکت سابیر اذعان داشت: شرکتهای پیمانکاری، با ساختارهای توانمند و دانشمحور خود شناخته میشوند و شرکت سابیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. سابقه درخشان این شرکت در اجرای پروژههای بزرگ ملی، گواه این مدعاست. برای نمونه، شرکت سابیر به تنهایی ۳۷ درصد از سدهای کل کشور را احداث کرده است و این نشان از توانمندیهای فنی و اجرایی بالای این مجموعه دارد.
رستمی ضمن اشاره به ساختار سازمانی شرکت سابیر با تکیه بر مهندسی قوی، طراحی دقیق، تحلیل کارشناسانه، اظهار داشت: با بهرهمندی از تیمهای مجرب در امور قراردادها و حقوقی، همواره تلاش شده تا پروژهها را از هرگونه چالش و دستانداز احتمالی مصون نگه داشته شود. در هفت سال گذشته، هیچگونه شکایت حقوقی یا حقیقی از عملکرد شرکت سابیر در پروژههای مختلف ثبت نشده است و این تجربه گرانبها، ما را نسبت به بسیاری از شرکتهای فعال در این حوزه و در زمینه ساخت و اجرا پیشرو ساخته است.
وی، در راستای ارتقای کیفیت و استفاده از فناوریهای نوین، گفت: شرکت سابیر تعاملات سازندهای با شرکتهای دانشبنیان داخلی داشته است. یکی از دستاوردهای مهم این همکاریها، بومیسازی فناوری ساخت ریل سوم (Third Rail) است که از نظر تکنولوژی ساخت در سطح بسیار بالایی قرار دارد. خوشبختانه، در سال گذشته موفق به خرید حدود ۱۲ کیلومتر از این نوع ریل تولید داخل شدیم و این امر نشان از خودکفایی روزافزون کشور دارد.
مدیر پروژه شرکت سابیر در خط ۲ قطار شهری کرج تصریح کرد: در زمینه تأمین پلههای برقی مورد نیاز ایستگاههای قطار شهری، که پیش از این در انحصار شرکتهای خارجی بود و نیازمند صرف هزینههای گزاف و زمان طولانی برای واردات بودیم، به حمدالله امروز شاهد تولید این تجهیزات با کیفیت بالا در داخل کشور هستیم و شرکت سابیر نیز با افتخار از این محصولات داخلی استفاده میکند. برای نمونه، در پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، توانستیم پلههای برقی مورد نیاز برای نصب در ایستگاه شهید سلطانی را ظرف مدت تنها سه روز برای نصب به پروژه منتقل کنیم. در حالی که پیش از این، فرآیند انتقال اینگونه تجهیزات تا سه ماه به طول میانجامید.
به گفته رستمی، سیستم پیجینگ ایستگاههای قطار شهری نیز به طور کامل داخلیسازی شده و نیازهای پروژه را به نحو مطلوب برطرف کرده است. در بسیاری دیگر از تجهیزات مورد نیاز، دانش فنی تولید در داخل کشور وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود تقاضای کافی و به صرفه نبودن تولید در مقیاس کوچک، همچنان نیازمند واردات این تجهیزات هستیم.
وی افزود: یکی از مزایای منحصر به فرد مترو کرج، بستر انتقال دیتای آن است که از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و غیرقابل هک است. این ویژگی، ضامن امنیت و عملکرد ایمن سیستم خواهد بود.
رستمی در پایان تأکید کرد: پروژه خط ۲ قطار شهری کرج، نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه یک گام بلند در راستای توسعه پایدار و رفاه شهروندان استان البرز است. شرکت سابیر با تمام توان و ظرفیت خود در تلاش است تا این پروژه را با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برساند و امیدوار است با همکاری و حمایت مسئولان و صبوری مردم عزیز، شاهد بهرهبرداری کامل از این خط حیاتی باشیم. ما به آینده روشن حمل و نقل شهری در کرج ایمان داریم.
خبرنگار/ پوریا ترابی
منتشر شده در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
ارسال نظر