به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، رضا مرندی در نشست خبری جهاد تبیین، با تأکید بر اهمیت تامین برق پایدار در شبکه مترو به عنوان یک اولویت اساسی و منطبق با پروتکلهای ایمنی، اظهار داشت: در سیستمهای مترو، به هیچ عنوان نباید شاهد قطع برق باشیم. این موضوع نه تنها ایمنی مسافران را به خطر میاندازد، بلکه موجب اختلال جدی در خدماترسانی و نارضایتی شهروندان خواهد شد.
وی در ادامه به تشریح چگونگی تامین برق مطمئن برای مترو کرج پرداخت و افزود: با خرید یک انشعاب برق ۶۳ کیلوولت در پست عظیمیه، این نیرو را از طریق کابلهای زیرزمینی به پست بوستان جهان منتقل کردیم. در این پست، ولتاژ ۶۳ کیلوولت به ۲۰ کیلوولت تبدیل شده و سپس در تونلهای مترو مورد استفاده قرار میگیرد.
معاون بهرهبرداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به برنامههای آتی برای تامین برق مورد نیاز فاز دوم توسعه مترو، گفت: در نظر داریم یک انشعاب برق ۶۳ کیلوولت دیگر را از نیروگاه منتظر قائم خریداری و وارد مدار بهرهبرداری کنیم. این اقدام، پایداری شبکه برق مترو را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
مرندی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از هرگونه قطعی احتمالی برق در داخل شبکه مترو، تصریح کرد: خوشبختانه تمامی پستهای برق موجود در شبکه مترو کرج مجهز به سیستم پشتیبان هستند. به این معنا که اگر به هر دلیلی یکی از مدارها از سرویس خارج شود، بلافاصله پست برق جایگزین وارد مدار شده و از بروز هرگونه اختلال جلوگیری میکند.
به گفته این مسئول، از آنجایی که در حال حاضر انشعاب برق ۶۳ کیلوولت نیروگاه منتظر قائم(عج) به دلیل ارتباط با فاز دوم هنوز به مدار نیامده است، ما برای اطمینان خاطر و پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی، در ایستگاه مترو شهید سلطانی یک انشعاب برق ۲۰ کیلوولت از یک فیدر دیگر خریداری و آماده بهرهبرداری کردهایم تا در صورت نیاز، از آن به عنوان منبع تغذیه جایگزین استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو، به موضوع استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر در تامین برق مترو پرداخت و با تشریح محدودیتهای موجود، اظهار داشت: در مقطعی از زمان، کشور ما نیز به سمت تولید برق از طریق انرژیهای بادی حرکت کرد و سرمایهگذاریهایی در مناطق منجیل و سیستان و بلوچستان صورت گرفت. اما تجربه نشان داد کشورهایی که در این زمینه موفق بودهاند، عمدتاً در حاشیه اقیانوسها واقع شدهاند و پتانسیل بادی مناطق داخلی کشور، بهره وری مورد انتظار را نداشت.
معاون بهرهبرداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در ادامه به سایر روشهای تامین انرژی تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: روش دیگری که مورد توجه قرار گرفته، استفاده از انرژی زمین گرمایی بود که نمونههایی از آن در مشگین شهر، استان اردبیل به اجرا درآمد.
وی افزود: اما این روش نیز دارای محدودیتهای جغرافیایی و ظرفیتیست. همچنین استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق، چه از طریق نور خورشید و چه از طریق گرمای آن، نیازمند فضاهای باز وسیع است. با توجه به اینکه مترو کرج فضای باز قابل توجهی بر روی سطح زمین در اختیار ندارد که بخواهد از این نوع سیستمهای تامین انرژی استفاده کند، به نظر میرسد استفاده از انرژیهای خورشیدی در مقیاس مورد نیاز مترو، نه تنها مقرون به صرفه نیست، بلکه در هیچ کجای دیگر نیز برای تامین برق مترو مورد استفاده قرار نگرفته است.
مرندی در ادامه سخنان خود به موضوع سیستم سیگنالینگ به عنوان زیربنای اصلی مرکز فرمان مترو اشاره کرد و بیان داشت: سیستم سیگنالینگ یکی از پرهزینهترین بخشهای راهاندازی و بهرهبرداری از مترو است و در پروژه مترو کرج نیز بر اساس اولویتبندیها مقرر شد که به مرور زمان و با تامین منابع مالی لازم، به صورت کامل اجرا شود.
وی با تأکید بر اهمیت تعیین دقیق موقعیت قطار در تونل برای حفظ ایمنی و نظم در ترددها، افزود: اطلاع دقیق از موقعیت لحظهای و وضعیت قطار در حال حرکت از اهمیت حیاتی برخوردار است و به همین منظور، با توجه به محدودیتهای مالی و به منظور تسریع در بهرهبرداری از خطوط موجود، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان داخلی، یک طرح نوآورانه را به اجرا درآورده است.
این مسئول در تشریح این طرح نوآورانه بیان کرد: با استفاده از فناوری RFID، موقعیت قطارها در طول تونل و در فواصل ۱۰۰ متری نقطهگذاری شده است. این سیستم در مقایسه با سیستم سیگنالینگ کامل، تنها یک پنجاهم هزینه را در بر داشته و در عین حال، دقت بسیار بالایی در تعیین موقعیت قطارها دارد.
تجهیز کابین راهبران به دوربینهای مداربسته
وی اضافه کرد: علاوه بر این، برای اولین بار در کشور، برای کابین راهبر تمامی قطارهای مترو کرج از دوربینهای مداربسته با قابلیت ارسال تصاویر زنده استفاده شده است. این اقدام، امکان رصد همزمان مسیر پیش رو و وضعیت خود راهبر را برای مرکز فرمان فراهم میکند و سطح ایمنی و نظارت را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
مرندی با اشاره به دقت بالای این سیستم نوآورانه، تصریح کرد: با توجه به اینکه طول هر قطار مترو کرج حدود ۱۴۰ متر است و فاصله بین نقاط در این سیستم ۱۰۰ متر در نظر گرفته شده است، به طور کامل تمامی بخشهای قطار تحت پوشش این سیستم قرار دارد و اطلاعات دقیق و به روز از موقعیت آن در اختیار مرکز فرمان قرار میگیرد. این طرح چنان بازتاب مثبتی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور داشته است که حتی کارشناسان مترو تهران نیز برای الگوبرداری و بررسی امکان استفاده از این سیستم، از مترو کرج بازدید داشتهاند.
خبرنگار/ پوریا ترابی
منتشر شده در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
ارسال نظر