دوربین های سطح شهر کرج

جلسه کارگروه فنی سامانه‌های هوشمند ثبت تردد و تخلف کشور به میزبانی شهرداری کرج در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند در محل سالن کنفرانس شهرداری مرکز شهرداری کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ در این جلسه محمدیان مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور، سرهنگ رحمتی پور فرمانده پلیس راهور استان البرز، فرزین فرشاد معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج و جمعی از مدیران فراجا، پلیس راهور، فاوای فراجا و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج حضور داشتند.


در ابتدای جلسه فرزین فرشاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در گزارشی از عملکرد سال جاری این معاونت شهرداری در حوزه ترافیکی شهر کرج بر ضرورت تعامل تنگاتنگ بین شهرداری با فراجا و پلیس راهور و وزارت کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به افزایش سریع جمعیت در شهری همچون کرج در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۴۲ درصدی ترافیک در این کلانشهر بوده‌ایم. این امر خود باعث ازدحام و تشدید معضل‌های ترافیکی در معابر مختلف شهری شده است. از طرف دیگر با وجود این که ما در شهرداری کرج رویکرد انسان محور و گسترش حمل و نقل عمومی داریم اما به دلایل مختلف دچار یک عقب ماندگی شدید در این حوزه هستیم. به طور مثال با وجود این که در گذشته‌ها ۷۰۰ اتوبوس در کرج فعال بود اما در حال حاضر نهایتاً ۲۰۰ اتوبوس فعال داریم که باید زودتر به گسترش این ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم. در واقع نیازمند جبران سریع‌تر این کمبودها هستیم.

فرشاد در ادامه با اشاره به افتتاح آزمایشی بخشی از خط ۲ مترو کرج گفت: البته واقعیت این است که افتتاح این بخش از مترو فعلا چندان کمکی به روان شدن ترافیک شهری در کوتاه مدت نمی‌کند. اما بارقه‌امیدی است برای آینده که روند اجرای پروژه مترو سریع‌تر اتفاق بیافتد به صورتی که سریعاً شاهد اتصال خط ۲ مترو کرج به میدان شهید سلطانی باشیم تا یکی از گره‌های کور جدی ترافیکی در شهر کرج که حتی ابعاد ملی هم پیدا کرده است در قسمت میدان شهید سلطانی و اتوبان تهران کرج و پل فردیس باز شود. ‌امیدواریم با حمایت‌های جدی دولت شاهد تسریع در روند اجرای تونل‌ها و ریل‌گذاری خط ۲ مترو کرج باشیم که تا پایان سال آینده این خط به‌ایستگاه شهید سلطانی برسد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج در مورد اجرای طرح زوج و فرد در ایام آخر سال در شهر کرج افزود: امسال با همکاری مجموعه پلیس راهور با استفاده از سامانه‌های هوشمند و دوربین‌های کنترلی در هسته مرکزی شهر کرج طرح زود و فرد را اجرا کردیم. که البته‌امید می‌رود بتوانیم با همکاری تنگاتنگی که با مجموعه راهور داریم این طرح را به صورت دقیق‌تر و با امکانات نظارتی بهتر در طول سال هم ادامه دهیم. البته در بحث میزان جریمه‌ها هم باید تجدیدنظر بکنیم که متناسب باشد.

فرشاد در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای خودروها در شهر کرج گفت: در این طرح ما یک مدل اقتصادی را مدنظر داریم که بتوانیم علاوه بر ساماندهی پارک خودرو در حاشیه معابر و جلویگری از ناهنجاری و بی‌انضباطی ترافیکی در راستای درآمد پایدار شهری هم پیش برویم. در کنار این امر البته کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی را هم در نظر خواهیم داشت. برنامه ما در سال ۱۴۰۲ اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای به طول ۵۲ کیلومتر در معابر شهری است.

در ادامه جلسه سرهنگ رحمتی پور فرمانده پلیس راهور استان البرز در سخنانی با اشاره به اهمیت تقویت حمل و نقل در رشد و توسعه اقتصادی هر شهر و کشوری گفت: یک اقتصاد قوی نیازمند حمل و نقل قوی است در این زمینه وظیفه ما و ارگان‌های مرتبط دیگر این است که انضباط ترافیکی را در شهر و معابر مختلف حاکم کنیم که خوشبختانه در چند وقت اخیر با همکاری مجموعه مدیریت شهری کرج توانستیم بخشی از این اهداف را محقق کنیم.

فرمانده پلیس راهور استان البرز ضمن تأکید بر این که کاهش تعداد جانباختگان نتیجه استفاده بهتر از دوربین‌های هوشمند خصوصاً در حوزه کنترل سرعت است، گفت: خوشبختانه با وجود این که در کلان شهر کرج و مجموعه استان البرز شاهد رشد ۴۲ درصدی حجم خودروها و ترافیک بودیم اما در زمینه آمار تصادفات خصوصاً منجر به مرگ چندان افزایشی نداشتیم و این خودش نشان از مؤثر بودن عملکرد سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف است.

رحمتی پور افزود: استان البرز بیش از ۳ میلیون جمعیت دارد و در حدود ۱۰۴ کشته در تصادفات داشته‌ایم. در حالی که استان‌های مشابه با جمعیت برابر با البرز بیش از ۲۶۰-۲۷۰ کشته در تصادفات را ثبت کرده‌اند که این آمار برای استان البرز قابل قبول است اما باید تلاش کنیم که هر چقدر در توان داریم آن را کاهش دهیم.

وی در انتها گفت: کددار کردن دوربین‌های هوشمند موجب بازدارندگی بیشتر و انضباط ترافیکی بهتر در سطح شهر خواهد شد که در نهایت منجر به کاهش تصادفات و کاهش آمار جانباختگان خواهد شد. در مورد بحث زوج و فرد هم باید در جریمه آن که مبلغ ناچیزی است تجدیدنظر کنیم تا بازدارندگی آن بیشتر شود. چون مبلغ فعلی ناچیز است و عامل بازدارندگی ندارد.

در ادامه جلسه محمدیان مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور ضمن تشکر از مشارکت فعال شهرداری کرج و پلیس راهور استان البرز در این کارگروه گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوب و جدی‌ای در کارگروه شده است که نقش شهرداری کرج و پلیس راهور استان البرز در آن پررنگ است. به صورتی که حتی در شورای امنیتی ملی کشور هم از این کارگروه در حوزه کارشناسی و تخصصی نظرات مشورتی گرفته می‌شود.

محمدیان در ادامه با اشاره به دستورالعمل‌های آینده کارگروه گفت: یکی از کارهایی که در آینده باید به صورت جدی دنبال آن باشیم تعیین شاخص ترافیک برای شهرها است. همان گونه که در حال حاضر شاخص آلودگی هوا برای شهرها داریم باید بتوانیم یک شاخص کیفیت ترافیک هم داشته باشیم. این مساله در دستور کار این کارگروه برای سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین ایجاد بانک اطلاعات تصادفات با همکاری هم و تعامل با بیمه‌ها در دستور کار است که به صورت برخط و جامع یک بانک اطلاعاتی با همکاری بیمه از تصادفاتی که در سطح شهرها و معابر صورت می‌گیرد، داشته باشیم. در حوزه درآمد پایدار هم با ساماندهی بحث حمل بار در درون شهرها و ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب و اخذ مجوز مالی می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با اشاره به بحث تخلفات جدی و ضرورت نظارت هوشمندانه در مورد آن گفت: با استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌توانیم جلوی تخلفات و تبعات و خسارت ناشی از آن را بگیریم. یکی از مباحث مهم کنونی بحث پلاک‌های مخدوش است که مشکل ساز شده است. با تعاملی که با مجموعه قضایی هم داشتیم این امر را جرم انگاری کردیم تا با پلاک‌های مخدوش برخورد قاطع و جدی شود وامیدواریم این امر هم حل شود.

در انتهای جلسه که به میزبانی مجموعه مدیریت شهری برگزار شده بود، مدعوین برای بازدید و سوار شدن به خط ۲ قطار شهری کرج رفتند و از مجموعه ایستگاه‌های تازه افتتاح شده بازدید کرده و سوار مترو کرج شدند.

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی

سامانه‌های هوشمند در خدمت کاهش تخلفات ترافیکی





منتشر شده در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =