بازیافت

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهر در بازدید از مراکز دریافت پسماند خشک در سطح مناطق شهری کرج گفت : بر اساس ماده ۲ قانون مدیریت پسماندها مصوب ۱۳۸۳ برای مدیریت زباله های عفونی و ویژه مقررات و تکالیف خاص در عهده مراکز تولید کننده این نوع از پسماندها تعیین گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، جواد چپردار، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج، در حاشیه بازدید از مراکز دریافت پسماند خشک در سطح مناطق کرج، با اشاره به برنامه های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در راستای تعیین تکلیف پسماند عفونی، زباله سوزی، تفکیک و کمپوست، گفت: بر اساس مواد ۱۱، ۱۳ و ۱۵ این قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه ها موظف به همکاری با سازمان محیط زیست و پسماند شهرداری شده است.

وی افزود: در فصل ۵ از ضوابط و روش های مدیریت پسماند پزشکی مصوب ۱۳۸۶ و به ویژه ماده ۲۴ این قانون بیمارستان ها و مراکز درمانی موظف به رعایت موارد متعدد بهداشتی از جمله بی خطر سازی پسماند شده است.

چپردار دامه داد:  حدود ۱ تا ۲ درصد از زباله های روزانه کشور را پسماند عفونی تشکیل می دهد که در کمترین میزان حدود ۴۵۰ تن تولید روزانه شامل ۱۹۲ تن پسماند عفونی، تیز و برنده اختصاص دارد.

این عضو شورای شهر یادآور شد: روزانه ۴۵ هزار تن زباله در مناطق شهری و ۱۰ هزار تن در مناطق روستایی تولید می شود و سرانه تولید زباله کشوری برای هر نفر در شهر ۷۶۰ گرم و در روستا ۴۸۵ گرم که ۶۵ درصد از آن پسماند تولیدی تر و ۳۵ درصد خشک  بوده  که از سوی اداره کل محیط زیست خدمات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گزارش گردیده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج ادامه داد: متاسفانه آمار تفکیک از مبدا  ۱۰ درصد بوده که ۲۵ درصد از زباله های روزانه پردازش و ۷۵ درصد از آن بدون پردازش دفن می شود.

سرانه تولید زباله در کرج حدود ۶۰۰ گرم است

وی افزود: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: در استان البرز تولید زباله روزانه شهری حدود ۱۵۰۰ تن و از این میزان معادل ۸۰۰ تن اختصاص به شهر کرج دارد. سرانه تولید زباله در استان کمتر از ۶۰۰ گرم است.

چپردار اظهار کرد: در دوره ششم از شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری منتخب یک خط از کمپوست با ظرفیت ۳۰۰ تن زباله روزانه در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ راه اندازی شد و در بودجه سال ۱۴۰۳ تکمیل ۳ خط کمپوست با ظرفیت ۹۰۰ تن زباله روزانه در تعاملات با وزارت کشور پیش بینی و ان شاالله محقق می شود.

عضو شورای شهر کرج گفت: سیاست و برنامه ما در کلان شهر کرج مدیریت پسماند از طریق ارتقاء فرهنگ شهروندی در کاهش تولید و تفکیک از منازل و توسعه بازیافت، پردازش و فرایند کمپوست انجام خواهد شد.  

جواد چپردار در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: کارخانه زباله سوز در برنامه یا اولویت ما نیست. اصولاً زباله سوزی بدترین نوع مدیریت پسماند بوده و در کشورهای پیشرفته جهان در راستای صیانت از سلامت انسان، بهداشت و حفظ محیط زیست و به سبب آثار مخرب زباله سوزی در آلایندگی هوا، تولید خاکستر سنگین از فلزات و منابع محدود آبی منسوخ گردیده است.

وی یادآور شد: اینجانب بعنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در نطق رسمی و در صحن علنی شورای اسلامی شهر به شرح مستند، علمی و مدیریتی نقص و نقض آن قبلاً مبسوط پرداخته ام.  بر اساس آمار های جهانی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از زباله های بیمارستان عفونی هستند با رعایت مقررات و عدم اختلاط تا ۸۰ درصد از زباله های بیمارستان و مراکز درمانی قابلیت زباله عادی یا بی خطر را خواهند داشت.

منتشر شده در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =