کرج

برنامه های مختلفی در زمینه درگاه الکترونیک طی دو سال اخیر در شهرداری کرج صورت گرفته است که پرداخت الکترونیک، درگاه واحد ارایه خدمات به شهروندان تحت عنوان (کرج من) در مناطق شهرداری، نرم افزار به اشتراک گذاری و به روز رسانی اطلاعات مکانی شهرداری، سامانه کنترل تردد هوشمند و ... از جمله این اقدامات است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، محمدحسین خلیلی اردکانی در نطق پیش از دستور صد و هفتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج به اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در شهرداری کرج گفت: با توجه به ضرورت تحقق شهرِ هوشمند، می خواهیم بدانیم کرج تا چه میزان به این شهر تبدیل شده است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در زمینه پرداخت الکترونیک افزود: پیرو اقدامات انجام شده از ابتدای راه‌اندازی طرح پرداخت الکترونیکی عوارض و منابع درآمدی، امکان صدور فیش سیستمی عوارض خودرو، نوسازی، اصناف و درآمدی به صورت سیسمتی تولید و دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت میسر است؛ همچنین امکان صدور فیش سیستمی دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت برای عوارض بعد از کمیسیون و جرائم ماده صد که بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری را تشکیل می دهند، نیز فراهم شده است و قبوض مذکور از طریق کلیه درگاه‌های غیر حضوری بانک‌های شهر، ملی، سپه، تجارت، صادرات، سامان، پارسیان، توسعه تعاون، سینا، رفاه و بانک آینده قابل پرداخت هستند. 

این عضو شورا با بیان اینکه درگاه واحد ارائه خدمات به شهروندان تحت عنوان (کرج من) در مناطق شهرداری از دیگر اقدامات مدیریت شهری در خصوص تحقق شهر هوشمند است یادآور شد: در راستای حرکت به سوی شهر هوشمند، شهرداری کرج با انگیزه های ذیل اقدام به راه اندازی و بهره برداری از درگاه اینترنتی ارائه خدمات به شهروندان که شامل ثبت و پیگیری درخواست، اعلام ضابطه ساخت و ساز، محاسبه هزینه تراکم متعلقه، استعلام اصالت گواهی، جستجو و نمایش مشخصات و ریزمحاسبات نوسازی، صنفی و درآمد، پرداخت الکترونیکی فیش های صادره،  ثبت و پیگیری درخواستهای ۱۳۷، جستجوی متوفیان و استعلام هویت از ثبت احوال کرده است.

این مسئول با بیان اینکه اقدام مذکور منجر به تحقق برخی اهداف در راستای شهر هوشمند می شود، گفت: از جمله این اهداف می توان به تسریع و تسهیل پاسخگویی به شهروندان، شفاف سازی روند پاسخگویی، کاهش ترددهای شهری و بین شهری، افزایش دسترسی پذیری و کاهش هزینه های شهری اشاره کرد.

خلیلی اردکانی همچنین به ایجاد نرم افزار به اشتراک گذاری و به روز رسانی اطلاعات مکانی شهرداری کرج اشاره کرد و یادآور شد: ژئوپرتال و مدل داده مکانی یکپارچه شهرداری از دستاوردهای این نرم افزار است.

وی در تعریف ژئوپرتال به به اشتراک گذاری نقشه ها و اطلاعات مکانی ارگان‌­های مختلف (تاسیسات زیرساختی آب، برق، گاز، فاضلاب،....) گفت: مدل داده مکانی یکپارچه شهرداری را نیز می توان یکپارچه سازی اطلاعات مکانی و نقشه های سازمان­ها و معاونت­های شهرداری در یک دیتابیس یکپارچه تعریف کرد.

این عضو شورا با بیان اینکه از دیگر اقدامات صورت گرفته در تحقق شهر هوشمند ایجاد سامانه کنترل تردد هوشمند است، افزود: این سامانه با هدف کنترل هوشمند تردد وسائل نقلیه راه اندازی شده است که فاز اول و دوم آن با تولید نرم افزار و ارتباط با سیمفا عملیاتی شده و انتقال سرورها به سرور اصلی انجام شده است.

اردکانی اضافه کرد: همچنین فاز سوم که شامل سیستم محاسبه آمار تردد و گزارش گیری است بیش از ۵۰ درصد اجرایی شده است و تعداد ۵۹ دوربین به سامانه متصل است که در حال حاضر امکان ثبت تخلف مانند ورود غیر مجاز به محدوده طرح زوج و فرد و عدم داشتن معاینه فنی وجود دارد.

سامانه ثبت وقایع ترافیکی از دیگر اقدامات مدیریت شهری در خصوص تحقق شهر هوشمند است که رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص گفت: در این سامانه ثبت وقایع ترافیکی از طریق دوربینها عملیاتی شده است همچنین امکان ارسال وقایع ترافیکی توسط شهروندان وجود دارد اما عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: آخرین اقدام مدیریت شهری در خصوص تحقق شهر هوشمند، ایجاد سامانه پی وب است که هدف این سامانه ثبت الکترونیکی صورت وضعیتهای پیمانکاران و کنترل پروژه های شهرداری کرج است.

این عضو شورا اظهار کرد: راه اندازی و پشتیبانی در کلیه مناطق، سازمانها و معاونتها، آموزش سامانه به ۹۴۱ نفر، ثبت الکترونیکی ۸۵۱ صورت وضعیت در سامانه مذکور، تعداد برآورد ثبت شده در سامانه ۶۳۰، ایجاد نام کاربری و سطح دسترسی برای ۶۵۰ نفر در شهرداری، ثبت ۵۷ برنامه زمانبندی در قسمت مدیریت پروژه سامانه عملیاتی شده است.

خلیلی اردکانی در ادامه صحبت های خود از اقدامات در حال انجام در این خصوص یاد کرد و افزود: در این زمینه می توان به کیف پول خرد الکترونیک، توسعه خدمات غیرحضوری (ارتباط B۲B با دفتر اسناد رسمی و بانک ها)، تکمیل ثبت درخواست غیر حضوری شهروندان و حذف مراجعه حضوری شهروندان به حداقل ۲ منطقه شهرداری به صورت پایلوت و به عنوان شهرداری مجازی همچنین پروژه شهرداری الکترونیک اشاره کرد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: کیف پول خرد الکترونیک با ارائه سرویس‌های پرداخت‌های خرد الکترونیک در بستری امن و سریع به دارندگان کیف پول امکانات جدیدی می دهد که از جمله این امکانات آن است که در کلیه پرداخت‌های خرد روزانه خود اعم از خریدهای روزانه از مراکز خرید، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت کرایه سرویس حمل و نقل عمومی (مترو، تاکسی و اتوبوس)، پارکومترها و پارکینگ‌های عمومی این تسهیلات  قابل استفاده است.

وی ادامه داد: کیف پول الکترونیکی در پرداخت‌‏های بسیار خرد در سیستم‌‏های حمل و نقل عمومی به عنوان ابزاری برای پرداخت الکترونیک مورد استفاده واقع می‌‏شود که مهم‌ترین هدف آن امکان انجام پرداخت‌های خرد به صورت سریع و حذف مشکلات در دسترس نبودن پول خرد است.

اردکانی اضافه کرد: قابلیتهای کیف پول الکترونیک شامل امکان پرداخت‌های خرد روزانه، امکان ادغام با کارت‌های بانکی و قابلیت پذیرش در شبکه شتاب، امکان استفاده در احراز هویت به عنوان کارت شناسایی، قابلیت ذخیره سازی اطلاعات و امتیازدهی، قابلیت استفاده به عنوان بن کارت‌های سازمانی، قابلیت استفاده به عنوان کارت تخفیف است.

این مسئول  عنوان کرد: ثبت و مدیریت درخواستها از طریق سامانه تحت وب، اپلیکیشن مسافر و اپلیکیشن راننده در این سامانه وجود دارد که راه اندازی و نصب آزمایشی سامانه برای ۱۳ دستگاه تاکسی سازمان فاوا، سازمان عمران و منطقه ۹ جهت هوشمندسازی تردد تاکسی ها انجام شده است.

این عضو شورا در تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه خدمات غیرحضوری (ارتباط B۲B با دفتر اسناد رسمی و بانک ها) نیز گفت: تا کنون ۳۲ دفتر اسناد رسمی به صورت پایلوت پیاده سازی شده و برنامه ریزی جهت پیاده سازی کلیه دفاتر ظرف چند ماه آینده انجام می شود.

اردکانی افزود: در مورد بانکها نیز هیچ درخواست غیر الکترونیک از بانک های البرز پذیرفته نمی شود و همه درخواست ها به صورت الکترونیک انجام می شود.

وی همچنین به پروژه شهرداری الکترونیک اشاره کرد و افزود: دستور العمل اجرایی پروژه تهیه شده و در مرحله امضا و ابلاغ شهردار کرج است.

این عضو شورا هدف از راه اندازی پروژه شهر الکترونیک را تکمیل سامانه های املاک، تهاتر، حذف اسناد فیزیکی مالی، میز کار یکپارچه شهرداری و درگاه سرویس گرای سازمانی برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =