حلقه دره

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج: در سازمان مدیریت پسماند طرح هایی مطرح شده که طی آن توسعه کارخانه کمپوست به منظور کاهش قابل توجه تناژ زباله های دفنی در مرکز دفن حلقه دره مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، احد رسولی با اشاره به اینکه روز پنج شنبه گذشته به همراه رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری و رئیس سازمان مدیریت پسماند همچنین اصحاب رسانه بازدیدی از مرکز دفن حلقه دره و فرایندهای جاری تخلیه زباله ­ها، مراحل دفن و پردازش پسماندها، اسکان سگهای ولگرد و اراضی ۱۳۰ هکتاری تحت مدیریت شهرداری کرج صورت گرفته است، اظهار داشت: طبق توضیح رئیس سازمان مدیریت پسماند آموزش های کاربردی به شهروندان در خصوص تفکیک زباله های تَر و خشک داده می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در این بازدید گفتگوهای ارزشمندی به منظور پیشگیری حداکثری از تبعات زیست محیطی، خطرات ناشی از روند تخلیه پسماندها و کاهش میزان پسماند تولیدی و برگزاری دوره ­های آموزشی ویژه شهروندان در خصوص تفکیک زباله­ های تر و خشک با هدف کاهش میزان شیرابه­ ها (در فصل زمستان روزانه ۵۰۰ متر مکعب و در فصل تابستان روزانه ۲۵۰ مترمکعب شیرابه در مرکز دفن زباله حلقه دره تولید می‌شود) انجام شد، عنوان کرد:  همچنین تشریح طرحهای آتی سازمان به توسعه کارخانه کمپوست به منظور کاهش قابل توجه تناژ زباله‌های دفن زباله در این مرکز پرداخته شد که پس از استماع گزارشات ارائه شده، رهنمودهای لازم جهت ارتقاء کیفیت خدمات در خصوص مدیریت پسماند های شهری ارائه شد.

رسولی اضافه کرد: همچنین بر سیاستهای کلان سازمان در زمینه  رعایت  شاخصهای زیست محیطی، حفظ و ارتقاء کیفیت محیط زیست، سامان­دهی و کاهش مشکلات موجود و نگهداشت محیطی پاکیزه برای شهروندان و بسترسازی مناسب جهت اجرای عملیات تخلیه و بازیافت حداکثری نخاله های ساختمانی؛ ارتقاء سطح کیفی عملکرد سازمان با رعایت استانداردهای جهانی و ایجاد درآمدهای پایدار و قانونی برای شهر کرج تاکید شد.

وی در تشریح ادامه بازدید خود گفت :در ادامه نیز در مجتمع آموزشی جعفر بیگلری (واقع در کمالشهر کرج) حاضر شدیم و در جریان روند تدریس موضوعات زیست محیطی قرار گرفتیم. اقدامات ارزشمندی با همکاری اداره کل محیط زیست البرز و سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج انجام شده است که از جمله آن می توان به برگزاری دوره آموزش شهروندی با محوریت مدیریت پسماند ویژه مربیان پیش دبستانی شهر کرج و دانش­آموزان که از شهریور ماه سال جاری آغاز بکار کرده و طی آن ۹۰۰ نفر از مربیان پیش دبستانی مهارتهای لازم را جهت آموزش کودکان در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند فرا گرفته­اند اشاره کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد که این اقدام زیرساختی جای قدردانی دارد.

این عضو شورا در ادامه با اشاره به این موضوع که آمارها و ارقام بیانگر این است که روزانه هزار و ۵۰۰ تن زباله در استان تولید و به مرکز دفن زباله حلقه دره منتقل می‌شود که میزان زیادی از این زباله از نوع پلاستیکی است که تجزیه و بازگشت آنها به طبیعت بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن است، گفت: با توجه به اینکه شعار سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج "باید از خودمان شروع کنیم" است، این تکلیف را بر مجموعه مدیریت شهری تحمیل می ­کند که با اصلاح الگوی مصرف در شهرداری و همچنین فرهنگسازی و نهادینه کردن طرح تفکیک زباله از مبداء می­توانیم به پیشرفتهای بیشتری در توسعه شهرمان دست یابیم.

وی افزود: در همین راستا با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  و بندهای دوم (۲) و هجدهم (۱۸) ماده هفتاد و یکم (۷۱) قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۷۵/۳/۱ و الحاقات بعدی آن و به‌ منظور پیشگیری از اثرات سوء کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی  و ایجاد تسهیلات حمایتی با هدف تغییر الگوی تولید و مصرف این کیسه‌ها و ظروف، بهره‌برداری از ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای برای تنویر افکار عمومی، تأمین سلامت شهروندان و حفاظت از محیط‌ زیست، شهرداری کرج موظف به تهیه لایحه­ای در خصوص مدیریت سبز و پایدار با هدف کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و کاهش تولید پسماند می­باشد.

این عضو شورا ادامه داد: در این لایحه پرداختن به مباحث ذیل اهمیت زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره می شود:

دامنه کاربرد این لایحه با توجه به اولویتهای زیر باشد:

 اولویت اول شهرداری مرکز، مناطق و سازمانهای تابعه ·

اولویت دوم- مراکز تولید انبوه پسماند عادی شامل:

-خانوارها و منازل مسکونی

-مجتمعهای تجاری و اداری و خدماتی.

-فروشگاههای بزرگ مانند رفاه، مراکز میادین میوه و تره­بار شهرداری و ...

-مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاهها، آموزشگاهها و ...

بررسی راهکارهای قانونی برای الزام آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که برای تولید، بسته‌بندی و توزیع انواع کالا از مواد پلاستیکی استفاده می‌کنند به جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای پلاستیک و یا تأمین هزینه‌های جمع‌آوری و بازیافت آن.

بهره ­گیری از مشوقهای مصرف پاک و سیاستهای تشویقی: این مشوقها برخلاف مالیاتها یک ابزار تشویقی اقتصادی است که با هدف ایجاد انگیزه در رفتار اجتناب و کاهش تولید پسماند بدون تحمیل جریمه به کار میروند.

اجتناب از کاهش تولید پسماند در مبدا: دامنه ای وسیعی از گزینه ها که از طریق محدود نمودن مصارف غیرضروری، استفاده مجدد، بازیافت و استفاده از محصولاتی که پسماند کمتری تولید میکنند منجر به کاهش میزان تولید پسماند می شود.

رسولی در پایان افزود: راهبردهای اجتناب و کاهش تولید پسماند ؛ بطور کلی ابزارهای اجتناب و کاهش تولید پسماند  به سه دسته شامل راهبردهای اطلاع رسانی و ترویجی و قانونی تقسیم بندی می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =