شهرسازی بافت فرسوده

چگونگی در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی در بهسازی فضاهای فرسوده شهری با حضور مدیران شهرداری کرج و سازمان نوسازیِ تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، با حضور سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری و رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری کرج اقدامات انجام گرفته کلانشهر کرج در حوزه بافت‌های فرسوده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آشنایی با ضوابط تشویقی کلانشهرها در حوزه بافت‌های فرسوده از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

هم ‌افزایی و استفاده از تجربیات کلانشهرها و چگونگی در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی در بهسازی فضاهای فرسوده شهری یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست بود.

۳۰ درصد جمعیت کرج در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه بافت فرسوده ویژگی‌های خاصی دارد که عدم استحکام، ریزدانه بودن و قدیمی بودن بنا، معابر تنگ و غیر استاندارد بخشی از آن‌ها است، اظهار کرد: کرج حدود هزار و ۹۶ هکتار بافت فرسوده را در دل خود جای داده است.

عباس سعیدی کیا توضیح داد: از سال گذشته پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی خاصی جهت بهسازی و نوسازی این واحدها در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته که اجرایی شدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جامعه آماری مربوط به سال ۹۵، بیش از سیصد هزار نفر در بافت‌های فرسوده ساکن هستند که ۳۰ درصد جمعیت کلانشهر کرج را شامل می‌شود.

وی گفت: شهرداری کرج با ایجاد بسته‌های تشویقی تلاش می‌کند ضمن بهسازی بافت‌های فرسوده از گسترش فضاهای ناکارآمد شهری نیز بکاهد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اجرای آیین‌نامه جامع تشویقی نوسازی و بهسازی و بازآفرینی در بافت‌های فرسوده کرج گفت: این اقدام گام بلندی از سوی مجموعه مدیریت شهری کرج در زمینه حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده است.

سعیدی کیا ادامه داد: در کنار تلاش برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت واحدهای مسکونی در موضوع بازآفرینی از اقداماتی است که برنامه‌ریزی برای اجرای آن در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به برخی موانع موجود در مسیر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده ادامه داد: ساکنان محلات هدف عموماً از دهک‌های کم درآمد به شمار می‌آیند و توان ساخت و ساز ندارند که‌امیدواریم با اجرای این مصوبات و بهره‌مندی از بسته‌های تشویقی لحاظ شده، شاهد افزایش مشارکت آن‌ها و تغییر وضعیت موجود باشیم.

سعیدی کیا یادآور شد: قطعاً با حمایت دولت و استفاده از تجربیات کلانشهرها و تشویق مالکینِ ساکن در بافت‌های فرسوده و فراهم کردن بستر لازم برای مشارکت سرمایه‌گذاران و سازندگان با شتاب بیشتری به سمت بازسازی این فضاها حرکت خواهیم کرد.

گفتنی است در ادامه این نشست، مدیران از محله اسلام‌آباد بازدید کردند.

بهسازی بافت‌های فرسوده اولویت شورا و شهرداری کرج است

بهسازی بافت‌های فرسوده اولویت شورا و شهرداری کرج است

بهسازی بافت‌های فرسوده اولویت شورا و شهرداری کرج است

 

منتشر شده در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =