یساولی آتشنشانی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج تمام نکات ایمنی لازم برای استفاده از وسایل گازسوز را شرح داد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ محمد یساولی با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی، اظهار کرد: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت‌های مجاز و مورد تأیید سازمان نظام مهندسی انجام شود.

وی با بیان این که در زمان خرید وسایل گازسوز به نشان استاندارد آن دقت کنید، افزود: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولیدکننده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به این که نصب و تعمیرهرگونه وسایل گازسوز باید فقط توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام شود، گفت: هریک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند.

یساولی اضافه کرد: طول شیلنگ گاز وسایل گازسوز نباید از ۱۲۰ سانتی‌متر بیشتر باشد و شیرهای گاز که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شوند.

به گفته وی، برای جلوگیری از نشت گاز، شیلنگ‌ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشد و پس از استفاده از بست‌های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف و صابون استفاده کنید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، مجهز بودن هریک از وسایل گازسوز به یک دودکش مجزا را ضروری دانست و افزود: قبل از نصب وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید و انتهای لوله دودکش باید به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد.

یساولی با بیان اینکه کلاهک دودکش باید از کولرهای آبی حداقل سه متر فاصله داشته باشد، ادامه داد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش برای منازل و فضاهای بسته، کار خطرناکی است و از نصب بخاری کنار پرده‌ها و وسایل قابل اشتعال منزل خودداری کنید.

این مقام مسئول بیان داشت: از قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز درون سطل آب پرهیز و درصورت استفاده از بخاری گازی در منزل، درزهای در و پنجره را به‌وسیله درزگیر مسدود نکنید.

وی افزود: قطر لوله دودکش وسایل گازسوز باید مساوی یا بزرگتر از خروجی دستگاه گازسوز باشد و دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گازسوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق، از دودکش است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: رنگ شعله وسایل گازسوز باید به طور کامل آبی باشد، در غیراین‌صورت دودکش و سیستم سوخت‌رسانی آن باید سریع بررسی و عیب برطرف شود.

یساولی اظهار داشت: سردرد، خواب آلودگی شدید، خستگی و کاهش سطح دید از جمله علائم اولیه مسمویت با گاز منواکسید کربن، در خردسالان و بزرگسالان است.

وی گفت: در صورت مشاهده هر یک از علائم گازگرفتگی، وسیله گازسوز را خاموش، پنجره‌ها را باز و فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.


منتشر شده در تاریخ ۷ آبان ماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =