• ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
  • کد خبر: 85157
جمال قدوسی مشاور سازمان سیما منظر کرج

مشاور سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: در رفع مشکلات فضای سبز، باید به خرد جمعی و نظریات علمی توجه کرد و تجربه‌ها را باید با شاخص‌های علمی سنجید.

به گزارش پایگاه خبری مرج امروز، جمال قدوسی در سی و یکمین نشست کمیته سیما منظر کلانشهرهای کشور با بیان اینکه مهمتر از کاشت درخت، تأمین آب جهت حفظ و آبیاری این موجودات زنده است، بیان داشت: باید همه اصول توسعه و نگهداری فضای سبز با داشتن الگو و مدل‌سازی پیش رود.

وی افزود: گلایه کردن در امور فضای سبز مثل بی‌آبی راحت است، ولی مهم‌تر این است که بتوان برای آن چاره‌ای‌ اندیشید.

مشاور سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج اضافه کرد: مورفولوژی یک شهر را نمی‌توان تغییر داد؛ به عنوان مثال آیا با کاشت چند نهال می‌توان جلوی ریزگرد را گرفت؟ به طور قطع پاسخ در این خصوص منفی است.

این متخصص فضای سبز شهری با بیان اینکه می‌توان از طریق دیدگاه‌های شهروندی و امور اجتماعی و فرهنگی به گسترش فضای سبز کمک کرد ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های حوزه فضای سبز، متأسفانه خیلی از شهرهای ما تنها کپی‌برداری می‌کنند و این کپی‌برداری به هیچ وجه با اقلیم شهرهای ما سازگار نیست.

قدوسی به ضرورت افزایش دانش مدیران شهری اشاره کرد و افزود: آیا مدیران ما می‌دانند که چالش‌های ذیربط در حوزه فضای سبز چیست؟ آیا فقط موضوع کمبود آب است و یا برای حل این مشکل روندی صحیح را ترسیم کرده‌ایم؟


وی تصریح کرد: در رفع مشکلات فضای سبز، باید به خرد جمعی و نظریات علمی توجه کرد و تجربه‌ها نیز هرچند ارزشمند باشند، باید آن‌ها را با شاخص‌های علمی سنجید.


وی با طرح یک سؤال که چرا از مقالات، پایان‌نامه‌ها و تزهای مرتبط با موضوع آب در فضای سبز استفاده نمی‌شود؟ خواستار توجه مدیران فضای سبز به این مطالب شد.

مشاور سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج توجه به ضوابط و اصول علمی را در توسعه فضای سبز شهری مهم خواند و اضافه کرد: باید مراقب مدل‌های کاشت بود و نباید دنبال طرح‌های غیربومی و ناسازگار با اقلیم بود که نتیجه آن جز نابودی فضای سبز و هدررفتن آب نخواهد بود.




منتشر شده در تاریخ ۴ آذرماه ۱۴۰۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =