اسدیان

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج گفت: با شناسنامه دار شدن دستفروشان از فضای بلا استفاده در معابر شهر به شکل مناسب استفاده می شود و فضای پیاده روها برای تردد شهروندان آزادتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج، ‌ محمد اسدیان در خصوص رفع مشکلات اجتماعی و ساماندهی مشاغل کاذب و ساماندهی دستفروشان اظهارداشت: رشد سریع اشتغال غیررسمی و مشکلات ناشی از آن، توجه بیش از پیش پژوهشگران، فعالان توسعه و برنامه ریزان حوزه شهری را به خود جلب کرده است.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه یکی از عمده ترین و گسترده ترین انواع اشتغال غیررسمی، دستفروشی است، تصریح کرد: فقر، گسترش شهرنشینی، مهاجرت و عدم تأمین شغل مناسب برای گروه های فاقد مهارت و سرمایه از عوامل ایجاد پدیده دستفروشی است.

اسدیان بیان کرد: گروه های آسیب پذیر مانند بیکاران فصلی، زنان و جوانان به دلیل نیافتن شغل در بازار کار، ناگزیر به بخش غیررسمی اقتصاد و دستفروشی روی می آورند.

وی اذعان کرد: پدیده دستفروشی در شهرهای کرج، به دلیل گسترش مهاجرت از روستا به شهر، نبود فرصت های شغلی برای جذب نیروی کار، سهولت در استفاده از اماکن و معابر، قیمت های ارزان تر نسبت به بخش رسمی، عدم پرداخت مالیات، بیکاری، با شتاب فزاینده ای درحال گسترش است این پدیده در سال های اخیر با توجه به بحران های متعدد اقتصادی خصوصا در پاندمی کرونا شتاب بیشتری گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: در مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با نگاهی علمی به آسیب شناسی پدیده دستفروشی، مخاطرات اجتماعی و اقتصادی در شهر کرج آن مورد بررسی قرار گرفته است بر این اساس در زمینه سامان دهی دستفروشان و انتقال این مشاغل به بخش رسمی، سازوکارها و اقدامات کشورهای مختلف و همچنین تجارب شهرهای مختلف داخل کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: پیشنهادهای زیر با توجه به شرایط حاکم بر دستفروشی در شهر کرج که دارای ۹ روز بازار فعال متعلق به شهرداری کرج، حدود یک هزار و ۵۳ دستفروش در مناطق ده گانه و ۲۴۹ موتورهای سیار در حال فعالیت هستند قابل ارائه است.

اسدیان گفت: رسمیت بخشی به دو فعالیت دستفروشی ثابت و فروشندگی در بازارهای محلی، با هدف سامان دهی این فعالیت ها، اعطای مجوز به دستفروشان ثابت توسط شهرداری براساس نیازمندی های شهری، متحدالشکل کردن وسیله دستفروشان ثابت رسمی باعث بی نظمی فضای شهری نمی شود، بلکه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهری محسوب شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد می شود بازارهای محلی به عنوان مهم ترین و گسترده ترین راهبرد برای سامان دهی فعالیت های غیررسمی و مدیریت آن توسط شهرداری تعیین مکان های بازارهای محلی طبق برنامه های عمرانی و شهرسازی توسعه یابد.

اسدیان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و اصناف و بازارهای عمومی به عنوان یک تشکیلات صنفی و نماینده قانونی اصناف فعال در بازارهای محلی با هدف پیگیری حقوق و مطالبات این بخش از فعالان اقتصادی، محسوب شدن حرفه فروشندگی در بازار با تعیین گروه های شغلی، به عنوان حرفه ای رسمی و ثبت شده در اقتصاد و قوانین کار، ایجاد زمینه پرداخت بیمه اجباری درمان، راه اندازی سامان بازارها استفاده از کارت های هویتی الکترونیکی با روش rfid به صورت یکپارچه مدیریت ساماندهی را تسهیل خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =